Hoe kom ik in aanmerking voor een DAS aanvraag?

Iedere leverancier en ZZP-er komt in aanmerking voor een DAS aanvraag, indien u bent ingeschreven en bent toegelaten tot het DAS. 

Bent u nog niet ingeschreven? Bekijk dan hier hoe u zich kunt inschrijven: ‘Hoe meld ik me aan voor het DAS van Flex West-Brabant?’.

Zodra u bent ingeschreven bij Flex West-Brabant EN bent toegelaten tot het DAS, kunt u alle openstaande DAS-aanvragen bekijken. Hiervoor logt u in op flexwestbrabant.nl. Vervolgens klikt u ‘Dynamisch Aankoopsystemen’ en vervolgens op de aanvraag van de opdrachtgever waarin u bent geïnteresseerd.

 

Hoe meld ik me aan op het DAS en op Flex West-Brabant?

Biedt uw organisatie tijdelijk personeel aan? Of wilt u als ZZP’er graag een opdracht doen bij een van de 26 organisaties in regio West-Brabant? Schrijft u zich dan in op Flex West-Brabant!

Na de registratie, dient u een verzoek in tot toelating tot het Dynamisch Aankoopsysteem.
Dit kunt u doen nadat u ingelogd bent op Flex West-Brabant. Vervolgens kunt u via het tabblad ‘Dynamisch Aankoopsysteem’ kiezen voor welk Dynamisch Aankoop Systeem u een verzoek tot toelating in wil dienen: ‘Dynamisch Aankoopsysteem FlexWestBrabant’ voor aanvragen tot en met 31-12-2024 of ‘Dynamisch Aankoop Systeem Flex West-Brabant per 01-01-2025’ voor aanvragen vanaf 01-01-2025.

Vanwege de aflopende termijn van het huidige Dynamische Aankoop Systeem: ‘Dynamisch Aankoopsysteem FlexWestBrabant’, wordt hierna voornamelijk ingegaan op de procedure die geldt voor het nieuwe Dynamische Aankoop Systeem: ‘Dynamisch Aankoop Systeem Flex West-Brabant per 01-01-2025’.

Na inloggen treft u aan:

Checklist & instructie
Om je op weg te helpen hebben we checklists en een instructie voor je klaarstaan:

De ‘Akkoordverklaring Algemene Inhuurvoorwaarden’ en het ‘Uniform Europees Aanbestedingsformulier’ dient u beide volledig in te vullen en te ondertekenen. Via de button ‘Verzoek tot toelating’ kunt u deze formulieren, tezamen met het uittreksel Kamer van Koophandel (niet ouder dan 6 maanden) aangevuld met (een) extra KvK uittreksel(s) indien er sprake is van één (of meerdere) holding(s), uploaden en uw verzoek indienen. Indien u een leverancier bent, dient minimaal één van de volgende SBI codes op het KvK uittreksel te staan: 781, 7810, 782, 7820, 78201, 78202, 78203, 783.

De inschrijving bestaat dus uit twee onderdelen. Nadat u bent geregistreerd als leverancier of ZZP’er op Flex West-Brabant dient u een verzoek in tot toelating tot het Dynamisch aankoopsysteem. Zodra u bent geregistreerd bij Flex West-Brabant EN bent toegelaten tot het DAS, heeft u toegang tot alle aanvragen van de aangesloten organisaties van Flex West-Brabant op het gebied van tijdelijke inhuur van personeel.

 

Wat betekent DAS?

DAS staat voor Dynamisch Aankoopsysteem. Dit is een eenvoudige aanbestedingsprocedure in Nederland, die veel wordt gebruikt voor externe inhuur.

De belangrijkste wijziging in de aanbestedingswet per 1 juli 2016: voor het inhuren van personeel boven de drempelwaarde dient een volledige Europese procedure te worden gevolgd. Wil men als aanbestedende dienst het lokale MKB een eerlijke kans geven op opdrachten, blijft er feitelijk nog maar een serieus alternatief over, nl. het instellen van een Dynamisch Aankoop Systeem (DAS). Feitelijk kan men een DAS zien als de voormalige marktplaats die nu door de wetgever is gepromoveerd tot rechtmatige Europese procedure.

Hoe vervang ik een cv van een van mijn kandidaten voor één specifieke aanvraag?

 Ik wil graag eenmalig een cv vervangen van een van mijn kandidaten. Voor één specifieke aanvraag, met behoud van cv in de kandidatenpool.

U kunt het cv vervangen tijdens het proces van aanbieden op deze specifieke aanvraag. Bij het doorlopen van dit proces heeft u namelijk de mogelijkheid om het cv te vervangen. 

Bij het aanbieden van een kandidaat:

  • Vult u eerst de NAW gegevens in van de betreffende kandidaat
  • Tevens vult u de beoordelingscriteria in/aan
  • Via de knop ‘volgende’ gaat u verder, waarna u de optie krijgt om het cv te vervangen
  • U scrolt naar beneden naar ‘dossierdocumenten’
  • U klikt op het betreffende cv en kunt hier u het cv vervangen.

Hoe vervang ik een cv van een van mijn kandidaten?

Voor het vervangen van het cv voor één van uw kandidaten:

  • Gaat u naar het tabblad ‘kandidaat’
  • Selecteert u de betreffende kandidaat
  • De gegevens van de kandidaat worden geopend
  • U kiest hier voor ‘Compliance’ (bij de keuze ‘Algemeen’ of ‘Compliance’)
  • Vervolgens scrolt u naar beneden naar “dossierdocumenten”
  • U klikt het cv onder documentnaam aan
  • Hier kunt u het cv vervangen

Uren, facturen en uitbetaling

Facturatie vindt digitaal en uitsluitend plaats via de applicatie van Flex West-Brabant. De
tijdverantwoording geschiedt uitsluitend middels door opdrachtgever digitaal geaccordeerde
declaratieformulieren in de applicatie van Flex West-Brabant.

Reverse Billing
Facturering vindt plaats via Reverse Billing. Dit wil zeggen dat het facturatieproces wordt
omgedraaid. Niet u als leverancier of ZZP-er, maar wij verzorgen de aanmaak van de factuur.
Op basis van de goedgekeurde urenstaat en de gegevens uit de opdracht wordt door
Flex West-Brabant elke 4 weken een concept-factuur aangemaakt voor u. Het overzicht van de data waarop deze facturen worden aangemaakt, vindt u onder de betaalkalender.

Werkwijze
U heeft als leverancier de mogelijkheid om de urenstaat te ‘verwerken’ of ‘afwijzen en terugsturen naar
indiener’.
Deze verwerkte urenstaat is de basis van de factuur. Indien u niet akkoord bent met de urenstaat,
kunt u deze afwijzen. De flexmedewerker krijgt automatisch een e-mail hierover. De
flexmedewerker heeft dan de mogelijkheid om deze urenstaat aan te passen en opnieuw in te dienen bij de manager.
Van goedgekeurde urenstaten wordt elke 4 weken een factuur aangemaakt door Flex West-Brabant.
U krijgt van ons hierover een e-mailbericht. De factuur kunt u dan bekijken in onze applicatie.
U hoeft dus zelf geen factuur op te maken en te sturen.
Wel dient u het tijdelijke factuurnummer dat Flex-West-Brabant invult op de factuur, te vervangen
door uw eigen factuurnummer en eventueel een kenmerk toe te voegen. Dit is een vereiste om de
factuur in te kunnen dienen bij de opdrachtgever.

Nadat u het tijdelijke factuurnummer van Flex West-Brabant heeft vervangen door uw eigen
factuurnummer en de factuur heeft ingediend, wordt de factuur digitaal verzonden naar de
opdrachtgever, die de factuur betaalbaar stelt en vervolgens betaalt.

Hoe maak ik een urenstaat aan?

 

U logt in bij Flex West-Brabant.

  • Op de hoofdpagina gaat u naar het tabblad ‘urenstaten’ en vervolgens kiest u voor ‘maak een nieuwe urenstaat’
  • U kiest vervolgens voor de periode waarvoor u uren wilt schrijven en kiest voor ‘doorgaan’
  • U krijgt uw urenstaat te zien met alle opties die voor u ingericht zijn in de opdracht
  • U vult per dag het aantal gewerkte uren in
  • Indien van toepassing vult u inhoudingen/vergoedingen per dag in
  • Om de urenstaat op te slaan klikt u op de knop ‘opslaan’ (deze is dan nog niet doorgestuurd)
  • Als u de urenstaat meteen wil doorsturen naar de manager, ter goedkeuring, klikt u op ‘indienen ter
    accordering’

Een uitgebreide handleiding vindt u hier: handleiding uren registreren flexmedewerker.